"Vi står ikke bare til ansvar for, hva vi gjør,- men også for hva vi unnlater å gjøre." Jean-Baptiste ”Moliére” Poquelin



Wednesday, September 15, 2010

Favoritten min!!!!

De siste dagene har vært preget av siste innspurt på min nye nettside,- og frustrasjon er en del av den prosessen, godt iblandet mange andre følelser - irritasjon, misnøye og motløshet. Alt det som vi alle kjenner til av følelser, når vi nærmer oss  måler. Hvem har vel ikke gått mot eksamen og kjent følelsen av å ikke kunne noe, alt er et evig rot. Og det man har aller mest lyst til er å stikke hodet langt ned i sanden og si ..."Jeg er faktisk ikke her, jeg!"

Da er det et privilegium å kunne trekke seg litt tilbake,- og kjenne på den beroligende duften de eteriske oljer har.

Vetiver er en olje som de færreste kjenner til. Den blir trukket ut fra en høy og buskete gressart som innehar aromatiske hvite røtter. Opprinnelig kommer denne planten fra India, Indonesia og Sri Lanka. Men, nå vokser den også andre steder rundt om i verden.

Røttene fra vetiver har vært i bruk i Østen siden antikken.  Den ble brukt som beskyttelse mot skadedyr. Fibrene fra røttene ble brukt til å veve aromatiske  matter med. Ayurverdisk medisin har alltid anbefalt den mot hodepine, feber heteslag og rheumatiske smerter , men også som et tørstereduserende middel.

Produksjonen av vetiverolje er relativt liten, og det er de eldste røttene som gir den beste oljen. Faktisk blir oljen bedre og bedre jo lengre den står.- med andre ord den har benevnelsen "Årgangsolje".


Egenskaper som Vetiver- oljen har er flere. Det jeg personlig liker så godt med denne oljen er dens egenskaper mot stramme muskler og stivhet. Oljen virker varmende. Jeg må nok innrømme at denne brunlige tyktflytende oljen som man må hente ut med pipett, og som kan nærmest ligne en tjære blir hyppig brukt av meg. Blander du den sammen med andre oljer,- får du en fantastisk oljeblanding.
Aroma'en av oljen kan være vanskelig å beskrive,- men er nok mest dekkende ved betegnelsen -  jord og røyklukt, samtidig som den er varm og søt.

Min favoritt!!!




No comments:

Post a Comment