"Vi står ikke bare til ansvar for, hva vi gjør,- men også for hva vi unnlater å gjøre." Jean-Baptiste ”Moliére” Poquelin



Wednesday, August 18, 2010

Lavendel

Lavendel officinalis
 er nok  den mest kjente av eteriske oljer, med sin karateristiske blomsterduft.
En duft som  kommer fra en eviggrønn plante, som kan bli opp til 1 meter . 

Jeg har vært så heldig at jeg har fått anledning til å iaktta  en lavendelåker i Provence på nært hold. Det å gå mellom radene av store fiolettblå og aromatiske blomstrer, var helt fantastisk - og jeg håper virkelig at andre også vil få anledningen. For det var virkelig en opplevelse!!!!



Navnet "lavendel" kommer fra det latinske - "lavare" som betyr å vaske. Fra gammelt av ble blomstrene brukt i badevannet, både for den deilige duftens skyld, men også dens beroligende effekt.
De gamle Grekerne, Romere og Persere brant lavendel som røkelse inne i sykerom, for å forhindre epedemi. Her i landet finner vi opplysninger om at lavendel har vært brukt fra ca 1800 tallet i Norfjord. Det fortelles at de la blomstrene på sprit og ble drukket.


 Den fargeløse/ lys gule oljen som blir fremtstilt av denne vakre lilla blomsten og stilken,- er en av de mildeste oljene. Egentlig burde den vært å finne i hvert et hjem, da den har så mange anvendelsesområder. Særlig har oljen effekt på sår , da den er cellefornyende og virker regenererende.



Har du denne planten i haven,-høste inn blomsten. Legg den i en fin, liten tøypose og knyt igjen med et passende bånd. Du kan legge den blandt tøyet ditt, henge den på veggen eller bare sa den ligge fremme så du kan snuse på den deilige beroligende duften.....

Lykke til!!

2 comments:

  1. SNIFF, jeg kjenner hvor rolig og doven jeg blir, bare av å se de landskapene og kjenne duften mentalt...

    ReplyDelete
  2. Ingen har klart å få til like bra resultater, slik som du. Det kan ikke forklares på annen måte, enn å si at det jeg har bedt deg hjelpe meg med, det har jeg blitt hjulpet med.
    Dine evner er helt fantastiske, og jeg har deg for evig nært mitt hjerte.

    ReplyDelete