"Vi står ikke bare til ansvar for, hva vi gjør,- men også for hva vi unnlater å gjøre." Jean-Baptiste ”Moliére” Poquelin



Wednesday, August 18, 2010

Eteriske oljer

I dagene som kommer vil jeg skrive litt om noen av de mest vanlige eteriske oljene. Det er vel ikke til å stikke under en stol at jeg vil nok velge oljer som jeg selv er glad i - både effekten og duften.
Eteriske oljer er det viktigste materialet for en aromaterapeut.

Oljene blir trukket ut fra planter, fra hvilken del av  planten og på hvilke måte varierer fra plante til plante. Kvaliteten på eteriske oljene for teapeutisk bruk er viktig og det er flere faktorer som spiller inn her.- klima ( temperatur, fuktiget og høyde over havet ) og jordsmonn ( voksested og gjødsling ). I tillegg er innhøstningstidspunktet avgjørende for kvaliteten. Kvaliteten på oljen kan aldri bli bedre enn kvaliteten på plantene som brukes.

De eteriske oljene har en flyktighetsgrad,- top, middel eller base. Det vi lærte da jeg tok aromaterapi er at oljene "går" inn i kroppen og gjør sin funksjon der,- 1 - 7 dager alt etter hvilke flyktighetsgrad oljen har. - men, finner jeg det nedskrevet......
Top note virker oppkvikkende, forfriskende og energigivende. Aromaen varer ca 1 døgn.
Middel note virker p krooppens enkelte funksjoner, og på stoffskiftet, virker avbalanserendeog harmoniserende. Aromaen virker ca 3 døgn.
Base tone er god på det rent kroppslige som vev, celler og slimhinner,- fin til kroniske lidelser. I tillegg til at de virker beroligende. Aromaen på base note oljer er ca 7 dager.

Det er mye kjemi i fremstillingen av oljer,- og jeg går ikke inn på det her......   det er et litt for stort og innviklet felt å omtale her.

Nå kjenner jeg at jeg gleder meg til å fortelle dere om noen av de fantastiske oljene ............


1 comment:

  1. Flott at du bruker en del tid på å promotere aromaterapi, det ser jo nesten ut til at den har blitt glemt og gjemt innimellom alle de tusen andre terapiformene som har dukkeet opp de siste ti årene! Tror jeg må lage meg et sitronduftende bad....

    ReplyDelete